La Jornada de Circ i Gènere reivindica avançar en el tractament de gènere

L’APCC, juntament amb el Mercat de les Flors i la xarxa Fresh ARts Coalition Europe (FACE) va organitzar la jornada “Qui està a l’escenari ?, Circ, gènere i altres arts escèniques", que va aconseguir èxit de convocatòria divendres passat. Durant la jornada es va reivindicar la necessitat que es trenquin estereotips també al món del circ per què la dona artista pugui trencar amb els rols asignats habitualment a sobre d’un escenari.  En l’àmbit més general de les arts escèniques les ponents van evidenciar la poca presència femenina tant a sobre dels escenaris com en altres àmbits com la direcció d’espectacles, per exemple.

Una seixantena de professionals del circ, experts/es en temes de gènere i altres persones procedents de la resta d’arts escèniques van participar a la jornada, coordinada per l’artista Elena Zanzu, membre de la junta de l’APCC.

La jornada va començar amb la conferència d’Emilie Salamero, que va analitzar els resultats dels estudis sobre estudiants de circ a França. Salamero va destacar que en moltes ocasions són els mateixos formadors/es els que aconsellen als artistes dedicar-se a una disciplina concreta en funció del seu gènere i del seu físic, sense tenir en compte els interessos del mateix estudiant. Amb dades generals, el nombre d’artistes masculins és major que el d’artistes dones, i sovint hi ha disciplines en què predomina un sexe per sobre de l’altre, com és el cas dels aeris, amb major presència femenina.


Després la sueca Tiina Rosenberg va reflexionar sobre el tractament del gènere en el circ actual, i va destacar que el circ continúa basant-se en l’espectacularització del cos, i això no ha canviat, i d’aquesta manera el rol del gènere en el circ continua amb els patrons socialment imposats i construïts.


No obstant això,  Rosenberg va donar exemples de companyies, espectacles i festivals de circ trenquen amb el patró establert, com per exemple, “Read Pearl Women’s Clown Festival”, protagonitzat per dones pallasses, o el “Queer Circus”, una companyia que expressa i reivindica la identitat queer, i el de la companyia Universoul Circus, amb la majoria d’artistes negres.


La jornada va continuar amb Lian Bell, que va explica l’experiència de la campanya de Waking the feminists a Irlanda, nascuda arran de la poca presència de dones al teatre del país. Per la seva banda Jill Greenhalgh va aportar la trajectòria de The Magdalena Project, una xarxa internacional de dones en el teatre contemporani per garantir la visibilitat de l’activitat artística de les dones.

La sessió va acabar amb la taula rodona sobre el gènere en les arts escèniques en què portaveus de diferents associacions i entitats van explicar la seva experiència i trajectòria, com Projecte Vaca (Barcelona), Dones en Arts (València), Unión de Actores y Actrices (Madrid) i de l’Observatori Cultural de Gènere (Barcelona).

L’APCC va organitzar la jornada amb el Mercat de les Flors i la xarxa europea FACE

Compartiu aquesta notícia