L’Institut del Teatre diu que la llei de Wert és un gran retrocés per a les arts

Retrocés. Marxa enrere. Condemna a l’analfabetisme artístic. L’anunci que l’avantprojecte de llei orgànica per a lamillora de la qualitat educativa, la Lomqe, eliminarà el batxillerat d’arts escèniques, música i dansa i l’integrarà en la modalitat artística general no ha estat ben rebut en el sector de les arts escèniques. Per Jordi Font, director de l’Institut del Teatre, “aquest projecte de llei del ministeri, un projecte que se suposa presidit per criteris dràstics d’austeritat, el que fa és escapçar: els ensenyaments artístics en surten molt perjudicats en conjunt”. I és que per Font els ensenyaments artístics ja són en aquests  moments “els grans absents de l’educació primària i secundària, i ara,amés, perden espai a l’únic lloc que tenien, el batxillerat”.

I si bé Font considera que l’actual batxillerat d’arts escèniques, música i dansa és insuficient, perquè té una part molt reduïda de pràctiques escèniques i en realitat es tracta més aviat d’“unes humanitats sobre el món de l’escena”, també admet que “era un pas  endavant”. “El que calia esperar era que a partir d’ara l’ensenyament artístic s’hagués  estès des del batxillerat als ensenyaments obligatoris, la primària i la secundària. Però en comptes d’anar més enllà, anem en la direcció contrària”, lamenta. I recorda que “al Canadà a tot el sistema educatiu hi són presents les arts escèniques, des del principi, perquè creuen que contenen elements vitals per a la formació integral de la persona, del seu caràcter, la seva capacitat expressiva, tant corporal com parlada.

Aquí en canvi semblem condemnats a l’analfabetisme artístic”. Amés, afegeix, en general sembla haver-hi “certa contrareforma” en l’àmbit cultural. I és que, subratlla, a més de l’augment de l’IVA a les entrades d’espectacles, el ministeri té paralitzat reconèixer els ensenyaments artístics superiors com a graus. Una sentència del Suprem va establir fa uns mesos que no podia ser un decret, com havia estat, la manera d’atorgar als ensenyaments artístics superiors la denominació de grau, sinó que havia de ser la llei orgànica la que ho establís. 

Una tasca simple que tampoc no arriba. Simple i urgent: en els dos cursos passats mil·lers d’estudiants a tot Espanya es van matricular a les escoles artístiques superiors en un grau que ara no ho és “i tenen base legal per dir que els han estafat”. Les institucions d’ensenyament artístic es plantegen actuar “amb força, sigui per via parlamentària o jurídica. No és seriós com a Estat després de tota la feina que hem fet. Venim d’una tradició nefasta en què les arts han ocupat un lloc de segona i anem baixant esglaons”, conclou Font.

El director del centre, Jordi Font · Foto Roser Vilallonga

JUSTO BARRANCO · La Vanguardia · Pàg 39

Compartiu aquesta notícia