La tendresa d’els Baro d’Evel més bèsties

Ho apuntava Blaï Mateu en presentar els primers esbossos de Mazùt al febrer, a L’Animal a l’Esquena: aquest és un espectacle de transformació (que això significa la paraula que li dóna el títol), i que suposa el salt al circ de sala de Baro d’Evel Cirk.
Un canvi que, tot i avalat pel segell de garantia de la companyia francocatalana, era  arriscat pels sucosos precedents (com la meravellosa La sort du dedans, vista també a Temporada Alta). Però el nou projecte de Mateu i Camille Decourtye, lluny de decebre, fa  un  alehop i puja un cop més el llistó.
Prescindint ara del joc amb animals que caracteritzava fins ara els espectacles del grup, són els mateixos intèrprets i ideòlegs de Mazùt els qui acaben convertintse en bèsties: és aquesta una exploració en el més insondable de l’ésser humà, que paradoxalment ens acaba portant a l’animalitat.
Tots som fills de l’inconscient, com demostra Mateu imitant el taconeig airós d’un cavall, o el (prodigiós) cant operístic de Decourtye, que deriva en udols de llop a la llum de la lluna.
Apropar-nos a Mazùt té un punt d’esgarrifós, perquè ens posa davant la mirada un reflex d’aquell instint ingovernable que tots duem dins; però també és plena de tendresa i d’amor, com demostren els quadres més propers a la dansa contemporània. Un «què bonic estimar-se així» es trasllueix d’una compenetració que dóna fruits bells i emocionants. Fruits que, tanmateix, els Baro d’Evel no tenen cap problema en esqueixar a mossegades en el moment més dolç. I ho fan amb un propòsit purament circense, risible i propi del clown més clàssic però inequívocament eficaç. Riure net, i ben fet. I de l’animalitat, al sentiment amorós, a la tecnologia: tres fases de l’evolució humana. Perquè un tercer personatge a Mazùt és una màquina de les meravelles, un enginy fill de la robòtica més avançada i que va fer ploure dins El Canal de Salt: gotes que fan música, mil•limètrica i perfecta, colpejant l’escenari o uns pots de llautó. I estranyament, creant una pulsió tan emocionant com ho faria un djembé atàvic. Molt bèstia, tot plegat.

Del 13 al 16 de desembre Mazùt estarà al Mercat de les Flors (Barcelona)


 

Foto: Alexandra Fleurantin

Crítica de Circ - Diari de Girona

Compartiu aquesta notícia