El TNC estrena ‘Ball de titelles’, de Ramon Vinyes, amb dramatúrgia de Ramon Simó

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) estrena el 13 de desembre Ball de titelles, de Ramon Vinyes, amb dramatúrgia de Ramon Simó. Aquesta àcida crítica política i social està interpretada per 19 intèrprets, entre els quals es troben Mercè Pons, Daniela Feixas, Esther Bové, Jordi Martínez, Jordi Banacolocha, Francesc Lucchetti i Pep Jové o Francesca Piñón, entre altres.

Escrita abans del 1930 i publicada el 1936, el text d’aquesta comèdia de vodevil de la Catalunya republicana, per a Simó, continua sent ‘terriblement actual’. Ball de titelles denuncia la demagògia, els abusos de poder, el menyspreu envers la cultura catalana, la corrupció, la falta d’ideals... L’acció transcorre al bordell d’una ciutat de muntanya una nit de Nadal.

Al bordell que regenta la senyora Remei, en una petita ciutat de muntanya, no donen l’abast. És la nit de Nadal, i mentre les dones, devotes, són a la missa del gall, els pròcers de la població es tanquen al prostíbul a la recerca de disbauxa. Fins aquí tot normal. Però el que ningú sap és que està a punt de succeir una cosa ben extraordinària: del cel està a punt de caure un home amb ales que canviarà radicalment la vida de la pacífica població. I comença així un ball de màscares on la majoria del temps tots els personatges estan en escena.

El circ al servei de la dramatúrgia
La Central del Circ - Fàbrica de Creació de Circ de l’Ajuntament de Barcelona, participa a Ball de titelles a través de l’assessorament en el moviment de circ. El director artístic de l’equipament, Leandro Mendoza, ha treballat amb els actors per incorporar el circ com a recurs dramàtic de la seva interpretació.
L’art del circ es tradueix a Ball de titelles en una eina per a coreografiar el moviments dels actors, posant-se al servei de la dramatúrgia a través de la manipulació d’objectes, les caigudes, les entrades, els girs, etc.
Hi participen també les dues artistes de circ Berta Junyent i Aline Vincent que, en els papers d’àngels, porten el seu número de teles i cordes a la Sala Petita del TNC.
L'empresa d'Accialt Flying Effects amb els germans Pruna al capdavant, tots dos socis de l'APCC, han dissenyat els vols dels àngels a l'obra, i han participat en la creació de la coreografia que realitzen les acròbates Aline vincent i Berta Junyent per sobre el públic de la sala petita.
També hanmuntat i construit els sistemes de vol de l'opera Rusalka de Antonín Dvořák que es representarà al Liceu durant aquest Nadal.
 



 

Foto: David Ruano

Leandro Mendoza, director artístics de La Central del Circ, ha treballat amb els actors per incorporar el circ com a recurs dramàtic de la seva interpretació.

Compartiu aquesta notícia