D'Igualada a França

La mostra d'Igualada enfoca l'objectiu de l'Estat francès. Amb la recomanació de les companyies, les invitacions puntuals a programadors de festivals d'arreu, es concentraran a professionals d'aquell estat. En vista de la davallada evident de programació als teatres municipals, es fa imprescindible exportar espectacles a fora. I l'Estat francès, per proximitat i pel pes hi que manté la cultura, és la plaça idònia. En aquesta 24a edició, que es farà de l'11 al 14 d'abril, s'hi mantindrà pràcticament el nombre d'espectacles i els prop de 400 programadors (principalment dels Països Catalans), tot i que la crisi ha mossegat un 15% el pressupost i l'ha deixat en 265.311 euros. L'alcalde d'Igualada, Marc Castells, es manté fidel al seu lema: Contra la crisi, cultura.

Fins a 282 propostes (30 més que l'any passat) s'han presentat per incorporar-se al cartell de la mostra. El director, Òscar Rodríguez, ho ha reduït en 48 propostes, 18 de les quals són estrenes. Rodríguez admet que enguany no hi ha tants espectacles de risc com en anys anteriors, perquè les companyies, davant la incertesa, han optat per fer reposicions d'obres d'anys enrere. Les que vénen amb èxits d'anys anteriors no entraran a la mostra “perquè ja es coneixen”.

Dijous hi ha una única funció, l'estrena de Marcel Gros de Paperipècia. Rodríguez també celebra creacions com ara la companyia de circ urbà de Born to Trace (fan acrobàcies aprofitant el mobiliari urbà). En l'aspecte literari: l'estrena d'AlambiQ si n'era un somni, un espectacle visual inspirat en Espriu i el conte Raspall, de Pere Calders, de la companyia de Teatre Nu. Electrotoylets posen la música electrònica amb S'ha acabat el bròquil i Brincadeira, la potència de la batucada. El Cor Infantil Amics de la Unió, un espectacle vocal (V-E-U-S!). L'estranyesa de l'orquestra va a càrrec de Wanderng Orchestra. De Granada, dues propostes sense paraules: Una niña i Do not disturb, amb el segell de Rosa Díaz.

El gerent de la mostra, Òscar Balcells, sosté que la iniciativa és un punt ineludible per al sector, que combina el vessant de mercat (amb molta importància pel sector professional) i també de festival, perquè està obert als espectadors de públic familiar d'Igualada i de més enllà. El conseller de cultura, Ferran Mascarell, va qualificar “d'admirable” la labor de l'equip directiu, que ha aconseguit mantenir la qualitat i el nombre d'activitats. La mostra és estratègica per a la Generalitat, tot i que no la pugui impulsar amb tots els recursos que caldria.

La 24a Mostra d'Igualada de Teatre Infantil i Juvenil busca la complicitat dels programadors del país veí per facilitar les gires de les companyies catalanes

Compartiu aquesta notícia