El circ contemporani fa història

Nadal és temps de circ a la cartellera barcelonina. És el moment que companyies itinerants com el Circ Raluy estrenen l'espectacle que després faran voltar per tot el territori. També, i ja són 18 produccions, quan s'estrena el Circ d'Hivern a l'Ateneu Popular Nou Barris de Barcelona. Si el Raluy, sempre fidel a la nostàlgia evitant ser massa ensucrat, fa una nova mirada a l'home bala a Boom! (el fundador de la família circense, Luis Raluy, desenvolupava aquest fatídic exercici als anys 30 del segle passat) a Nou Barris s'estrena Aaart!, que busca lúcides connexions entre l'art contemporani i el nou circ. Si L'home de Vitruvi, de Leonardo da Vinci, és una premonició de la roda CyR, el patiment de les figures d'Egon Schiele es correspon amb el contorsionisme i l'acrobàcia fins a l'extrem.
No és, precisament, el Nadal amb més pistes de circ. De fet, només el Raluy actua sota una lona. Perquè tant Nou Barris com la producció Dralion del Cirque du Soleil es trasllada sota sostre. La multinacional del circ actuarà al Palau Sant Jordi. També, el cap de setmana passat Baró d'Evel va fer una intervenció al Mercat de les Flors, projectant traços del muntatge que ja preparen per l'any vinent. I Toti Toronell va intervenir, durant algunes setmanes a La Seca, amb un muntatge de clown: Naïf. Per últim, els Teatre Mòbil preparen una estada nadalenca (fins al 4 de gener) al Sant Andreu Teatre amb Sense solta, el títol amb el qual van rebre el premi de millor espectacle de la Mostra d'Igualada. Més circ, en aquest cas en forma de presentació de llibre: L'històric especialista de circ d'aquest diari durant dècades, Jordi Jané, ha recollit en dos volums els 152 articles que va escriure sota el nom de Volt de pista. La presentació serà aquest divendres al vespre a la mateixa pista del Circ Raluy.


Panorama a Catalunya
A Catalunya, Los Galindos, per la seva banda, han decidit clavar la seva petita pista per signar un Circ de Nadal a la plaça del Rei de Sant Cugat del Vallès, durant les festes (del 27 de desembre al 4 de gener). Al Teatre Monumental de Mataró muntaran una sessió pluridisciplinària de circ art amb sorra (20 i 21 de desembre) i, a Terrassa, es prepara la setena edició del Tub d'assaig (Bah!, 28 de desembre). Són només algunes propostes que es preparen, per aquestes dates, més enllà dels cartells de les companyies de circ familiar itinerants.
El Raluy reivindica la seva “puresa que ha mantingut la tradició d'una vida dedicada al circ amb la família” amb una temporada que s'allarga fins al 9 de febrer al Moll de la Fusta. També l'entorn dels carruatges (que els limita molt als trajectes, però que no hi pensen renunciar) és una marca característica d'una troupe que miren de dotar d'un cert univers dramatúrgic per lluir els espectacles més representatius del cartell. Enguany, no es recupera el número de l'home bala, però sí que se'n fan referències. Ja fa 16 anys que presenten títol a tocar de la plaça Antoni López.
L'Ateneu Popular Nou Barris celebra enguany la majoria d'edat. L'avala un públic fidel que, darrerament, voreja els 8.000 espectadors per títol. En total, superen els 107.000 espectadors en les primeres 17 edicions en les 445 funcions realitzades a l'escenari del mític local.


Només es té constància de tres títols que han fet gira. Va ser el gloriós Circus Klezmer (2004), que compta amb unes 150 funcions de gira arreu del món i continua viu. També Rodó (2005), Premi Nacional del Circ, va fer 13 funcions fora de Nou Barris. “No va poder girar més per culpa de la complexitat de l'escenografia”, comenta Sergio González, que lamenta no haver-lo pogut veure. També la producció del 2006, El circ de Sara va provar fortuna amb la gira: 41 bolos. Des de llavors, cap altra ha aconseguit “superar l'hivern” comenta, clarivident l'artista de roda CyR. Sembla, però que Maravillas està amb disponibilitat de gira. En tot cas, no costa el nombre de funcions. Ara, també provarà sort Aaart!: ja han procurat ser un equip d'artistes ajustat, i una escenografia ben simple per fer possible la seva continuïtat, pronostica González. El reclam d'Aaart! pot atraure el públic francès i suís, aventura l'acròbata format a Londres, uns estats on, tot i la crisi “els teatres de pobles petits segueixen programant circ”. I és que complementa la representació una fitxa didàctica que aporta informació d'artistes com Giuseppe Arcimboldo (a escena, serveix per número de clown i de malabarisme); Georg Baselitz (corda llisa) o Francisco de Goya (equilibris mans a mans).

Art i Circ
Xavier Erra, director de circ i llicenciat a la Facultat de Belles Arts el 1992, fa anys que volia casar art i circ. Tot i que hi ha hagut molts artistes que, fa dècades, el van utilitzar com a recurs d'inspiració (començant per Picasso, per exemple), Erra volia evitar els exemples evidents. Per això, vincula el joc de cubs de fusta amb la “geometria obsessiva” de Ma-lèvitx. Si el pintor pretenia canviar el món construint uns personatges geomètrics, també Flores tendeix a la representació humana a partir de peces de fusta juxtaposats. L'obra integra un petit curt de vídeo en què els personatges estrafolaris, que a escena representa que estan buscant la sala Leonardo da Vinci d'un museu, passegen per la Fundació Miró. Un detall més de la representació de l'art pictòric, pujat a escena (recentment Aracaladanza també van fer una aproximació de Miró a Constelaciones. Erra ha buscat que Aaart! sigui fresc divertit (és per a tots els públics) i bell, “tot i que ja soni antiquat aquest concepte”.

Sergio González, ahir al vestíbul de l'Ateneu Popular de Nou Barris Foto: ALBERT SALAMÉ.

El Circ Raluy recorda l'home bala; els títols a l'Ateneu Nou Barris signen la seva majoria d'edat

Compartiu aquesta notícia