L'autor pren la pista (Circ d'ara mateix)

Si Pitarra apostava pel "català que ara és parla", des d'avui i fins al 21 d'abril el Mercat de les Flors proposa de manera excepcional tot un cicle que voreja la vintena de propostes -algunes, com Secret, del francès Johann Le Guillerm, imprescindibles- sota el títol d'El circ d'ara . Un cicle que no es mateix quedarà en el Mercat: s'hi ha sumat tot el sector circense i prendrà tot Catalunyadurant aquest mes per celebrar tant el dia mundial del Circ el proper 19 d'abril com per mostrar la potència de les propostes que estan sorgint al territori.

A més de Barcelona, on, a part del Mercat, La Central del Circ i l'Ateneu Popular 9 Barris obriran les seves portes amb més propostes, el 5 i el 6 d'abril Granollers, Mataró, Manresa, Terrassa, Valls o Sabadell acolliran tallers de circ en família. D'altra banda, les carpes del Circ Cric de Tortell Poltrona, situades al Montseny, a Sant Esteve de Palautordera, comencen aquest dissabte el seu festival anual amb la música d'Albert Pla i l'espectacle Pode Judit Farrés. I al maig, a melo més, se celebrarà a Reus la tradicional Fira de CircTrapezi.

Un boom, doncs, d'arts circenses concentrades en molt poc temps que pretén, a més de donar visibilitat a uns artistes que moltes vegades treballen més a fora que a dins de les nostres fronteres, mostrar que el circ ja no és només una cosa de nens, com alguns encara pensen. I sobretot, exhibir unes maneres de fer que, encara que necessàriament diverses, mostren una tendència -per necessitat, però també per convicció- cap a un circ en el qual la proesa ja no és l'únic ni el màxim objectiu. Un circ més minimalista i escènic i, sobretot, personal, en el qual els creadors comparteixen amb el públic, ja sigui des de la proximitat dels bancs d'una petita carpa o davant un gran escenari -que hi haurà de tot, aquests dies-, les preocupacions i pulsions fonamentals de tots els humans. Un circ "d'autor", com assenyala Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors.

N'hi ha prou amb escoltar una de les convidades internacionals del cicle que presenta el Mercat, la francesa Phia Ménard, la companyia de la qual, Non Nova, porta dos espectacles -Vortex i i que L'après-midi d'un foehn- sembla, per cert, un personatge de Tintín, per veure que això és així: Ménard explica que les obres que es veuran a Barcelona són etapes d'una recerca que va començar fa temps. Va decidir fer malabars però desempallegant-se dels objectes habituals i basant-se en l'essencial, el cos i els elements que l'envolten. Va agafar objectes problemàtics, fins i tot cactus, però també el gel o el vent, "materials que mai no podria controlar", per mostrar la utopia de controlar "matèries més fortes que nosaltres i replantejar la qüestió del combat". La vida mateixa, doncs. "Com tractar amb una matèria que de tota manera guanyarà? És la qüestió que proposo", diu. I recorda que a Barcelona se la veurà enfrontar-se amb el vent i l'erosió però també amb la transformació que provoca, i que li serveix per qüestionar-se, diu finalment, "sota quantes capes estem amagats, en quin moment som nosaltres mateixos, som sincers. Una experiència vital que vol compartir -i no només mostrar- amb els espectadors.

Un desafiament que també es pot veure en un dels espectacles més fascinants de tota la programació, obra d'un altre francès, Johann Le Guillerm, gran figura del circ al seu país que porta durant dues setmanes a Barcelona la seva carpa de 400 localitats -de l'11 al 21 d'abril- amb Secret, un espectacle d'equilibrisme totalment inhabitual, en què construeix apilant taulons i troncs unes estructures que increïblement aconsegueix mantenir dretes i fins i tot habitar. Una reflexió molt física i alhora poètica, i amb molt d'humor, sobre la inestabilitat en mutació perpètua.

Un solo que, com van recordar ahir, és una forma cada vegada més habitual al circ d'autor actual; solos on el creador pot experimentar a fons les seves idees i que donaran lloc el 8 d'abril a una xerrada específica dins de la programació amb la qual La Central del Circ -situada al Fòrum- complementa el programa del Mercat i en la qual també s'oferirà el 9 d'abril una jornada de portes obertes perquè el públic vegi entrenar els artistes que utilitzen les instal·lacions de La Central.

Tornant a la programació del Mercat, hi haurà més solos, com el de Joan Català a l'espectacle Pelat, prodigiosos equilibris amb un tronc, o com el Cabaret petrificat d'Escarlata Circus, que Jordi Aspa defineix com un cabaret de pedra. I Los Galindos mostraran per fi el seu Maiurta a Barcelona amb un pallasso en escena, Marcel Escolano, que defineix l'obra com "un conte sense història i un circsense proesa, un moment de trànsit emocional". Però sens dubte hi haurà moments més grupals i explosius, com els que promet Johnny Torres i el seu CircTeatre Modern a Impromptu, "una festa on es canta i balla a ritme de circ". Una festa per a la qual ha creat un equip de nou artistes de diferents disciplines, des de la bàscula fins a la perxa xinesa.

L'Escola de Circ Rogelio Rivel portarà a més al vestíbul del Mercat des de demà fins diumenge tapes circenses, i la Fira Trapezi de Reus ha seleccionat nou espectacles per mostrar-los a l'escenari del Mercat del 19 al 21 d'abril, tres al dia, sota el títol d'Oxímoron: peces d'artistes establerts a Catalunya -però procedents de mig món, perquè hi ha pocs llenguatges tan internacionals com elcirc- com Nacho Ricci, La Corcoles, Animal Religion, l'argentina Juana Beltrán o la portuguesa Dulce Duca. Una programació que, com va dir ahir Joan Ramon Graell, president de l'Associació de Professionals del Circ, mostra que l'escena circense està unida, treballa seriosament i és al mateix nivell que les altres arts escèniques tot i que encara no disposi, lamenta, de cap espai d'exhibició permanent a Barcelona.

Compartiu aquesta notícia