'Pals' circ/teatre singular i d'artesania de Leandro Mendoza

Leandro Mendoza es defineix com un "gaucho-pagès" Vol dir que porta 18 anys a Catalunya però continua en contacte amb l'Argentina. Això ha permès que la seva nova producció Pals, sigui un dels espectacles internacionals d'aquest Grec 2015. És una coproducció de Buenos Aires Polo Circo, Ministerio de Cultura de la Ciudad de Buenos Aires i Cíclicus, i, és clar, el Festival Grec. Un gran espectacle amb 7 personatges a escena, actors, acròbates, músics o cantants. Mendoza ha construït ell mateix l'escenografia: "Fa cinc anys que estic fent els aparells!", ha fet la dramatúrgia i ha dirigit l'espectacle amb un ajudant de luxe: Joan Arqué. Tot i que ja s'ha estrenat a Buenos Aires i també l'han portat a Sao Paulo, el dia 4 faran l'estrena absoluta a Catalunya al Mercat de les Fors, on s'hi estaran fins al dia 7.

Pals deu el seu nom a que tots els aparells que composen l'escenografia i que dialoguen amb els actors estan fets únicament amb pals (similars als pals de fusta per a l'electricitat o les quadres de cavalls) i rodes de carro: "Intenta ser un espectacle de teatre-circ. Però jo vinc del món del circ i he fet una dramatúrgia molt senzilla." Un col•lectiu de circ es disposa a llençar les cendres d'un integrant del grup que ha mort. Surten de viatge a buscar un lloc fèrtil per deixar-hi les cendres i en renaixi alguna cosa. "És un circ de sensacions amb una rítmica diferent al circ normal. Té un punt trist, ja que la mort no és una referència habitual al circ", explica Mendoza.

L'actriu Itziar Castro, que interpreta un dels personatges, està contentíssima de participar-hi: "Que un director et truqui i et digui Anem a fer circ, és molt interessant per a una actriu. I és una mica el món al revés: els de circ fan teatre i els teatrers i músics, fem circ. Jo estic preocupada perquè crec que m'he aprimat una mica!", bromeja. La resta d'actors és molt variada i tenen de 25 anys fins a 70. "És un circ fet amb el cor. Hem fet una traducció dels números tradicionals. Per exemple, un funambulista camina per un pal de fusta, en comptes de per un fil. La Itziar fa de contrapès, entre ells es fan el contrapès! És una escenografia on el concepte geomètric és essencial. Però el conec bé, he transportat materials de circ, he estat tècnic..." explica Mendoza.

Per a Ramon Simó "comunica una emoció molt particular però no trista. És una celebració de la vida i acaba sent vital. El viatge que fan va de la mort a la vida, no de la vida a la mort. Busquen un lloc fèrtil" El muntatge també li ha agradat molt: "Veus tècniques de circ que primer et semblen habituals i no ho són. Tots els elements estan construïts a ma i acaben resultant elements escènics molt diferents, és com un carrusel de fusta i ferro!", conclou el director del Grec.

Compartiu aquesta notícia