La formació circ exigeix la seva inclusió a la Llei d'Ensenyaments Artístics

L'avantprojecte de Llei d'ensenyaments artístics, que homologa els estudis artístics superiors a l'Espai Europeu de l'Educació Superior i els equipara al estudis universitaris, no inclou el circ, ja que no el considera una art escènica. Des del sector del circ exigim la inclusió de la formació en circ en el text de la llei final, que s’aprova demà dimarts, i us animem a difondre AVUI dilluns aquesta reivindicació perquè el text es canviï, ara que encara hi som a temps! Per participar només cal que compartiu els continguts que estem difonent des d’APCC, CircoRED i la Federació d'escoles de circ socioeducatiu (FEECSE).

Us demanem també que utilitzeu aquests hastags per difondre aquests continguts #leyEEAA #queremostitularnos #titulacionesdecirco #leydeenseñanzasartisticas #elcircoesarte #masdificiltodavia i que citeu als partits polítics i ministeris implicats @esquerrarepublicana @juntspercat @psoe @partidopupular @eh_bildu @sumar_oficial @educaciongob @culturagob.

Perquè és important que la formació en circ aparegui en aquesta llei?

Els ensenyaments artístics superiors són els ensenyaments de grau i postgrau de l'educació superior del sistema educatiu orientades a la formació artística en qualsevol de les seves disciplines; poden ser estudis de centres públics o privats.

Els cicles formatius que actualment es cursen a Catalunya (en arts escèniques) són títols propis de la Generalitat de Catalunya, pioners a tot l'Estat i, per aquesta raó, no tenen validesa acadèmica, però sí laboral en l'àmbit de Catalunya.

Quan la llei d’ensenyament artístics entri en vigor, a més  del que ja hem comentat:

-S’equipararà la formació superior als estudis europeus i l'alumnat podrà accedir a estudis de grau i màster. Per exemple els estudis de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) seran similars a d'altres estudis superiors europeus (universitaris).

-Els ensenyaments artístics professionals entren dins  del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, és a dir, al nou sistema de Formació Professional, i així s'obre també la possibilitat del reconeixement i acreditació d'aquestes competències als treballadors i treballadores del sector.

-Les  beques de l’alumnat d'ensenyaments superiors s'equiparen a les dels universitaris.

Què s'ha fet des del sector del circ?

Les associacions de circ FEECSE, FEFPAC (Federación española de Formación Profesional en el Arte del Circo)  i CircoREd  estan treballant des de fa molt de temps per a la inclusió del circ en aquesta llei. Si no aparegués, podria haver-hi greus repercussions per al reconeixement d'aquesta art i les carreres dels seus professionals.

S'han dut  a terme propostes d'al·legacions des de la Mesa de educación, i des de Circored  i FEECSE hem treballat unes esmenes concretes que s'han presentat a tots els partits polítics per forçar un canvi en el text i incloure les arts del circ.

Des de de la Mesa Mercartes es va fer una carta a favor de la llei on també van incloure el circ pel "deute històric amb les i els artistes de disciplines que no tenen oferta formativa reglada a Espanya (arts del circ, titelles, teatre visual i d'objectes, il·lusionisme i màgia, etc)."

Des de l'APCC hem acompanyat el procés i ens hem reunit amb els partits catalans amb veu al Congrés dels Diputats.

Diferents partits han donat suport (un no es va pronunciar) a la inclusió del circ,  però el PSOE, que ostenta el ministeri d’Educació, no va acceptar -ho i només va obrir-se a la possibilitat amb l'article 6.2, que inclou una esmena transaccional a partir de la petició de diferents partits contactats pel sector) que deixa en mans de les autonomies incloure noves disciplines artístiques quan "el seu abast, contingut i característiques així ho aconselli". Més informació AQUI.

Ajuda a difondre aquesta petició a través de les xarxes socials!

Compartiu aquesta notícia