La tendresa d’els Baro d’Evel més bèsties
Ho apuntava Blaï Mateu en presentar els primers esbossos de Mazùt al febrer, a L’Animal a l’Esquena: aquest és un espectacle de transformació (que això significa la paraula que li dóna el títol), i que suposa el salt al circ de sala de Baro d’Evel Cirk.
Un canvi que, tot i avalat pel segell de garantia de la companyia francocatalana, era arriscat pels sucosos precedents (com la meravellosa La sort du dedans, vista també a Temporada Alta). Però el nou projecte de Mateu i Camille Decourtye, lluny de decebre, fa un alehop i puja un cop més el llistó.
Prescindint ara del joc amb animals que caracteritzava fins ara els espectacles del grup, són els mateixos intèrprets i ideòlegs de Mazùt els qui acaben convertintse en bèsties: és aquesta una exploració en el més insondable de l’ésser humà, que paradoxalment ens acaba portant a l’animalitat.
Tots som fills de l’inconscient, com demostra Mateu imitant el taconeig airós d’un cavall, o el (prodigiós) cant operístic de Decourtye, que deriva en udols de llop a la llum de la lluna.
Apropar-nos a Mazùt té un punt d’esgarrifós, perquè ens posa davant la mirada un reflex d’aquell instint ingovernable que tots duem dins; però també és plena de tendresa i d’amor, com demostren els quadres més propers a la dansa contemporània. Un «què bonic estimar-se així» es trasllueix d’una compenetració que dóna fruits bells i emocionants. Fruits que, tanmateix, els Baro d’Evel no tenen cap problema en esqueixar a mossegades en el moment més dolç. I ho fan amb un propòsit purament circense, risible i propi del clown més clàssic però inequívocament eficaç. Riure net, i ben fet. I de l’animalitat, al sentiment amorós, a la tecnologia: tres fases de l’evolució humana. Perquè un tercer personatge a Mazùt és una màquina de les meravelles, un enginy fill de la robòtica més avançada i que va fer ploure dins El Canal de Salt: gotes que fan música, mil•limètrica i perfecta, colpejant l’escenari o uns pots de llautó. I estranyament, creant una pulsió tan emocionant com ho faria un djembé atàvic. Molt bèstia, tot plegat.
Del 13 al 16 de desembre Mazùt estarà al Mercat de les Flors (Barcelona)

Crítica de Circ - Diari de Girona